topbanner Startsida

29 september, 2008

Kure Kure Martin goes gammeldags moral



"Tråkigt, det sprider dålig stämning, säger han till bt.se"

Spontan tanke
Är det bara jag som tycker att köra ratfull sprider aningen lite mer dålig stämning?

Eller kanske skall vi tycka synd om Daniel Mobaeck som körde rattfull (1,62 promille) och Elfsborg som prioriterar resultat framför moral? I och med att Elfsborgs sportchef Stefan Andreasson gick ut i media och sade "Vi tar tydligt avstånd från det här" måste ju saken rimligtvis vara utagerad.

Malmö FF gick ju även de på samma linje och låtsades som det regnade när en spelare körde rattfull med motiveringen att rattfyllan och 134 Km/h på 90-väg inte verkar ha påverkat hans målvaktsspel.

Är det kanske jag som har sjuka värderingar och som tycker att det är fel?

Vad har hänt med människorna? Känns det inte som att september varit en rak väg mot avgrunden för förnuft, känsla och allmänt vett?

Varför finns det inga kvoter för idioter?

I Aftonbladet kan vi idag läsa om Kanal5:s nya realityserie om livet på en finlandsfärja. Detta föranledde att svenska kvinnor rasar i kvällspressen med artiklar som:



Där vi kan läsa kommenaterer som:



Kure Kure Martin förklarar hur saker ligger till

Kära svenska kvinnor som rasar,

Det är inte Kanal5 som förstör era äktenskap. Det är ni själva som förstör era äktenskap.

Vänligen,
Kure Kure Martin



Reflektion
Suckers!

28 september, 2008

Äldre män i maktposition förnekar sig aldrig



Rögle BK har fått sin ishall vandaliserad vilket givetvis är beklagligt. Dock handlar det endast om materiella skador som kan ersättas och ingen person kom till skada. Skadokostnaderna uppgår till ca 300000:-, vilket försäkringsbolaget troligen får stå för.

Trist men hanterligt kan man tycka. Arenachef Arne Henriksson vill dock inte nöja sig med detta utan säger följande till SVT:



Spontan tanke
Enligt Arne Henriksson är alltså 300000:- i skador ersatta av ett försäkringsbolag likställt med att bli våldtagen. I Arne Henrikssons värld borde det då vara rimligt att man kan försäkra sig mot våldtäkt och om man sedan drabbas så får man en ersättning på 300000:- varpå livet går vidare som vanligt.

Vote Arne!



Eller inte...

5 nyanser av humor

Klassiskt:


Populärt:


Sjukt:


Politiskt inkorrekt:


Omedvetet:

Hur stavar man osmakligt?

Artikel från Aftonbladet:



Avslutningsstycke i artikeln:

"Släpper sitt sjunde album
I onsdags släppte The Rasmus ”Black roses”, bandets sjunde skiva.
Lauri lovar inget men säger att bandet kanske spelar i Sverige i januari. Förra gången badade gruppen med fansen i fontänen vid Sergels torg efter spelningen. Något som blir svårt att göra i kalla januari.
– Vi får dra med dem och åka skridskor i stället, säger Lauri."


Reflektion
Frågan är om det är Aftonbladets eller bandet The Rasmus idé att använda den tragiska skolmassakern som verktyg för att lansera den nya skivan?

Världens just nu absolut sämsta reklamfilmer någonsin för alltid

1 - OnOff
2 - Burger King
3 - McDonalds
4 - Coca Cola Zero

Jag önskar alla hjärnor och finansiärer bakom dessa reklamfilmer all olycka och misär.

27 september, 2008

Konsten att arbeta så att det märks utan att det märks

När jag och Jenny idag var på väg hem från en dag på stadens gator passade vi på att besöka Skabb ICA här på Möllan i jakt på extrapriser och nedsatta varor med kort datum. Där möttes vi av denna kreation:



Spontan tanke
Borde man inte rannsaka sig själv en aning när man måste skriva på en lapp att personalen faktiskt arbetar. Förvisso skulle man av butikens standard kunna tro att ingen arbetade överhuvudtaget, men att de själva skulle inse hur skabbig butiken är och försöka intala oss att de faktiskt arbetar trots att allt är så skabbigt får man nog se som ett aktion av desperation.

Kort sagt

Mindre skyltar om att ni arbetar och mer tecken på att ni arbetar tack.

26 september, 2008

En ny maffia har kommit till staden

Artikel i Dagens industri:



Kontentan av denna artikel är att Media Markt gått in på Elgiganten och köpt alla deras TV-apparater som kampanjats ut i reklambladet för att möta hotet från just Media Markts etablering. Elgiganten blir arga och tycker att Media Markt är dumma.

Spontana tankar
Elgiganten har kampanjpris för att sälja TV-apparater. Elgiganten får alla kampanjvaror sålda. I den vanliga världen är det positivt att folk köper det man säljer. Det är det inte på Elgiganten där det verkar råda någon sorts form av statlig Vin&sprit-filosofi. Bortsett från att Vin&sprit bara låtsas att de inte vilja sälja.

Tips till Elgiganten
Kampanja ut allt ni inte annars får sålt så det blir Media Markts problem.

Saker som är roliga en fredag klockan 15.02

Från Aftonbladet:



NHL-laget Ottawa Senators målvakt Martin Gerber har valt att måla sin mask så att den ser ut som en deformerad Darth Wader för att hylla sin Star Wars-hjälte:



Kommentar från läsare på Aftonbladet:
"Han får hoppas ingen spelare byter namn till Skywalker och sabbar hans planer"

Kure Kure Kunskap

Ur dagens nätupplaga av Expressen:



När Expressen säger hoppa så hoppar man.

Jag gjorde testet precis inkommen från lunch medan jag låtsades arbeta och blev distraherad av en lätt uttråkad Copywriter. resultatet blev enligt följande (Kure Kure Martins resultat åskådliggörs med hjälp av en röd och fin pil):



Spontana tankar
Säger väl en del om kvällstidningarnas läsare...

25 september, 2008

Förbjud filter på cigaretter nu!



Nu är det bara att lägga fötterna på bordet, luta sig tillbaka och casha in. Man kan bara spekulera i vilka summor det kommer att röra sig om när de får reda på att jag:

- går mot rött
- tränar för lite
- äter godis
- lyssnar på rockmusik
- dricker Absinth
- laddar ner olagliga saker på internet
- arbetar heltid

Om sedan alla rökare dör innan pensionen så skall det nog ordna sig.

Dagens Jenny

"Jo men jag känner ju det, det är i den ytliga världen jag trivs."

Spontan kommentar från Jenny när hon provade kläder.

Att stärka sina kort för en karriär efter fotbollen



Vågat uttalande av Anders Svensson med tanke på att det är 1 poängs skillnad upp till Kalmar och 7 matcher kvar att spela. Jag hoppas för hans skull att våra gällande räkneregler fortsätter gälla. Det vore ju synd att bli kallad lögnare.

Mitt löfte till Anders Svensson
Imorgon är det fredag.

24 september, 2008

Dagens Jenny

"Att en sådan här driftig person går arbetslös är en skam för samhället"

Sagt av Jenny om det faktum att hon för tillfället är "mellan arbeten".

Gästbloggning



Min gode vän Magne kommenterar denna artikel på detta vis:

"Ett hacking-program för mobiler finns som göra att man kan läsa sms, gå igenom kontakter och ändra ringsignal via bluetooth. Det enda som krävs är att förövaren "UNDER NÅNGRA MINUTER FÅR TILLGÅNG TILL OFFRETS MOBILTELEFON". Kan man inte bara läsa sms:en direkt då?"

I double that!

Personlighet, personlighet, personlighet

Artikel från Expressen:



Kontentan av artikeln var helt sonika att Botox ökar sannolikheten att hitta en partner. Källan till artikeln är "en ny amerikansk studie" som presenterats på "...ett stort amerikanskt kirurgmöte i Chicago". Garanterat ingen beställningsundersökning...

Studien gick ut på att några personer fick titta på fotografier av folk med eller utan Botox för att sedan säga vem de helst ville dejta. Resultatet ledde till att "...personerna skattades som både snyggare, sportigare och mer framgångsrika på dejtingmarknaden".

Spontana tankar
Är detta vad man kallar en vetenskaplig studie?
Är detta vad man kallar en nyhet?
Är detta vad man kallar I "allmänhetens intresse"?
Är detta vad man kallar god journalistik?
Är detta vad man kallar journalistik?
Är detta vad man kallar att böja sig för Botoxlobbyisternas påtryckningar?

Artikeln signerad


Fotnot
Min egna vetenskapliga studie, baserad på Linda Rosing, har kommit fram till det vetenskapliga resultatet att alla som använder Botox är värdelösa. Studien gick till på så sätt att jag tittade på en bild av henne utan Botox och en bild av henne med Botox. Jag kunde där konstatera att hon var dum som använder Botox. Studien presenterades på "...ett stort fikamöte i Malmö".

Inga konstigheter

Artikel ur dagens DN:



Tack till Tompis

23 september, 2008

Det kom ett brev...

"Hej Kure Kure Martin.

Jag har ett tag följt din blogg och anser att du är en av de (kanske den) främsta uttolkarna av trender i Malmös köpcentra. Eftersom jag stundtals har känt mycket värme men även hat mot sådana platser är jag spänd på att höra din reaktion om följande:

Idag läste jag i Metro att Leonard skall byta namn till "Mitt Möllan".

1 Vad tycker du om detta?

2 "Mitt i Malmö" och "Min höst". Tillsammans med Leonards nya namn tycker jag mig märka en ny trend bland våra centra - nämligen PRONOMEN. Vad tror du om detta?
"

Käre läsare,
Tack för en intressant observation och en befogad fråga. Jag skall försöka ge min bild Malmös köpcentrers vägval och dess risker/möjligheter.

Vi börjar med fråga 1 som ligger mig varmt om hjärtat då jag ser detta köpcentra från min balkong. Dock är det med ångest i blicken och trevande steg jag sätter min fot där. Varför? För att det är värdelöst. Med detta i bakfickan är all förändring av godo. Riktningen som skall tas är mot en tydlig nisch mot ekologiskt och Rättvisemärkt. Gott så? Inte riktigt.

Om vi sammanfattar konceptet så handlar det om ekologi, estetik och etik. Lägg sedan till namnet Mitt Möllan så känns det hela som en rip-off på webbutiken Mittimyllan som saluför just ekologiska, estetiska och etiska varor för den medvetna konsumenten. Namnet, nischen och regionen... So you thought we wouldn´t notice? Att sedan Stena Fastigheter som äger det hela är genomonda är en helt annan historia.

Låt mig nu gå vidare till fråga 2. Det flitiga användandet av pronomen speglar dagens egocentriska samhälle där konsumtion och självuppfyllande prioriteras före solidaritet och omtanke. Dessa köpcentrer vill med andra ord, med all önskvärd tydlighet, upplysa om att de finns där som ett verktyg mot just solidaritet och medmänsklighet men för dig och din hunger efter kapitalvaror och annat som kan ersätta din brist på kärlek, omtanke och livssubstans. Man kan sammanfatta filosofin med en slogan: "Vi finns i centrum av staden för dig som befinner dig i centrum av världen".

Sammanfattning
Malmös köpcentrer är många, och de blir fler. De ser likadana ut och erbjuder samma saker. Varför då inte kommunicera samma sak med samma budskap? De finns för att bryta ner den hela människoheten och samhället inifrån genom att underminera våra samhällsvärderingar och rasera "vi" till förmån för "jag".

Då jag är helt objektiv i min rapportering vill jag dock varken döma eller hylla, utan lämnar det till er läsare.

Jag hoppas att jag bringat någon sorts form av klarhet angående detta och att svaret är till förnöjsamhet.

Kulturskillnader

Annons från förstasidan av gårdagens pappersupplaga av Sydsvenskan:



Spontan tanke
Undrar om ett amerikanskt flygbolag valt samma erbjudande?

22 september, 2008

Är han verkligen så Yeah Yeah Wow Wow?

När jag idag var och okynneshandlade diverse kampanjvaror på en lokal dagligvaruhandel noterade jag vid kassorna denna bok:



Jag vet inte riktigt hur jag skall ställa mig till boken och har tyvärr inte haft chansen att läsa den. För att ni skall få en någorlunda uppfattning om boken väljer jag att publicera ett av Martin Svenssons tidigare verk:

"Baa bapabapaba aaaa, baa bapabapaba aaaa
Baa bapabapaba aaaa, baa bapabapaba aaaa
Baa bapabapaba aaaa, baa bapabapaba aaaa
Baa bapabapaba aaaa, baa bapabapaba aaaa

Du är här, jag är frusen
Du är en av flera tusen
I en plastburk för oss unga
är du där med mun och tunga

Du är flickan i reklamen
som har tagit charmexamen
Tv-Shop är så på riktigt
Det du säger är så viktigt

Och du är så
Yeah Yeah Wow Wow!
Du är så Yeah Yeah Wow Wow!
Du är så
Du är så

Hjärtat slår och helt utslagen
jag vill höra andetagen
4 dB och jag kan höra
när du sen börjar förföra

Några ord om stora saker
Här finns allt för alla smaker.
I en plastburk på 24 tum
Sen så börjar jag att yra

För du är så
Yeah Yeah Wow Wow!
Du är så Yeah Yeah Wow Wow!
Du är så
Du är så
Du är så

Baa bapabapaba aaaa, baa bapabapaba aaaa
Baa bapabapaba aaaa, baa bapabapaba aaaa

Jag vill bara explodera
lite till o lite mera
som en lucka i mitt sinne
Känns det som jag stängt inne

Du är så Yeah Yeah Wow Wow!
Du är så Yeah Yeah Wow Wow!
Du är så
Du är så

Du är så Yeah Yeah Wow Wow!
Du är så Yeah Yeah Wow Wow!
Du är så Yeah Yeah Wow Wow!
Du är så Yeah Yeah Wow Wow!
Du är så"


...och sedan kan ni föreställa er 272 sidor till.

Ny kaffekopp på jobbet



Vadå? Nörd? jag?

21 september, 2008

Dagens outfit



Tröja
Byxor
Strumpor
Småbyxor

19 september, 2008

När svenska medelklasskids skall stå upp för något de inte har koll på



Kasta flaskor mot polisen och krossa glasrutor...

Om inte det får folket att lyssna, ta er på allvar och respektera er så kommer inget göra det. Det känns extra trovärdigt när ni "gör er grej" maskerade.

Känns lite som politikens svar på huliganer, skit samma vilken matchtröja man har på sig så länge man får slåss och förstöra.

Väx upp, nyktra till och skaffa en egen stil och identitet.

Reclaim the sound mind!

Microsoft Office for dummies – Mac PowerPoint Edition



Välkomna till Kure Kure Martins webbaserade kurs Microsoft Office for dummies – Mac PowerPoint Edition.


1 - Vi börjar med att klicka på ikonen för Microsoft PowerPoint:




2 - Innan programmet startats upp får du upp det första felmeddelandet. Här klickar du på "Ok" för att tillåta programmet att fortsätta uppstarten:




3 - Nu är programmet igång och du kan börja arbeta. Bland det första som kommer hända är att du får upp en ruta med tre alternativ. Här klickar du på alternativet "Stäng":




4 - Nu har du kommit till ett läge då ingenting händer. Programmet avslutas inte, men du kan heller inte arbeta i det. För att komma vidare skall du nu samtidigt trycka ner de tre knapparna "alt", "cmd" och "esc":




5 - Du får nu upp en dialogruta där du kan se alla program som för tillfället är aktiva. Det fiffiga med Microsoft PowerPoint är att det är lätt att hitta i listan då det alltid är rödmarkerat. Håll muspekaren över namnet och klicka för att göra valet aktivt:




6 - För att tvångsavsluta programmet klickar du nu på "Tvångsavsluta":



Vill du sedan använda programmet igen så kan du börja om på steg 1.

Nu kan du använda Microsoft PowerPoint och känner till dess funktioner. När du känner dig redo att gå vidare återstår 3 delutbildningar i Office-serien: Entourage, Word och Excel.




Ps. Jag har fått förfrågningar om tips på program för att göra presentationer och jag kan rekommendera Keynote som, vad jag vet, är det enda tillgängliga programmet för presentationer för Mac på svenska.

Sjuk reklam del 1

På MTV, den sjuka reklamens hemvist, såg jag idag denna:


.

En fullständigt sjuk reklam.

"Den kända buktalaren från Amerika"? För det första så kan jag inte tänka mig att någon i Sverige någonsin hört talas om denna buktalare. För det andra så faller väl idén med buktalare när man inte ser buktalaren? Kallas inte det vanligt prat?

Frasen "Silence, I kill you" är säkert jätterolig i ett sammanhang. I en mobiltelefonen ryckt ur ett eventuellt sammanhang är den det inte.

Det sorgligaste i denna historia är trots allt att folk betalar 15:- i startavgift och sedan 30:-/produkt varpå man binder upp sig på 3 produkter/vecka (90:-) genom ett abonnemang. Sjukt var ordet.


Uppdatering
Nu har jag sett sketchen som ljudet är taget från.

Sketch:
Ganska rolig

Röst i mobilen som säger "Silence I kill you" i falsett utan buktalare:
Fortfarande inte roligt.

Sjuk reklam del 2

Än en gång: bara på MTV:


.

Tillåt mig först återge låttexten:

Du gillar inte krogen
Å du fattar inte internet
Du vill ha en tjej
DU VILL HA EN TJEJ!!!



Simpel, rakt fram och tydlig? Eller förnedrande, sjuk och dumförklarande?

Hur tänker man när man försöker locka kunder med argumentet att de inte förstår alternativen?

Budskapet för dummys
"Du är för dum för internet så ring till oss istället så kan du träffa en tjej som också är för dum för internet. Eller får betalt för att låtsas vara någon som ringt in. Hur som helst så är du dum.".

18 september, 2008

Pastorn med de leende guldbruna ögonen. Fast blåa.

Läs artikeln från Aftonbladet HÄR.



Den som anmäler Magnus Betnér är alltså denna man:



...även känd som "Pastorn-med-det-genomlömska-dansbandssångaren-med-en-kvinna-i-varje-by-leendet".

Kort sagt tycker han att det var förkastligt av att bedriva komediespel med Bibeln som utgångspunkt. Tillåt mig ge er ett citat från artikeln:

"– Att driva med sådana här saker är hädelse. Vår frälsare skändas i ett heligt kyrkorum, jag har aldrig varit med om något liknande, säger han till Aftonbladet."

Reflektion
En lekman skulle lätt kunna tro att det är bra för kyrkan att synas i media och visa att man är öppen för diskussion samt att man är en rörelse i tiden. Man skulle också lätt kunna tro att om man har full koll så kan man möta dessa skämt och utveckla hur kristendomen ser på saken. Jag har tidigare inbillat mig att om man tror på något och har fog för sin tro så kan man möta argument och även skämta om det och då man inte kan göra detta så brukar det tyda på att skon klämmer någonstans.

Pastor Berndt Isaksson väljer istället den andra vägen, även känd som "Stäng-av-öronen-förkasta-och-fördöm-skoningslöst-för-allt-ifrågasättande-är-djävulens-påfund-och-förtjänar-straff-eftersom-vi-inte-vill-ha-en-diskussion-och-få-igång-en-debatt-där-kyrkan-kan-ge-sin-syn-och-nå-folket-som-annars-är-så-svåra-att-locka-till-sig-vägen".

Sammanfattning
Pastor Berndt Isaksson är en ledare av tiden som verkligen vet hur han skall nå ut till "kidsen". Att inte ta en diskussion är också en diskussion.

En helt vanlig ordväxling på jobbet



Jag råkade snappa upp ett par ord när två av mina kvinnliga kollegor samtalade tidigare idag. Tillåt mig återge samtalet:

Kollega 1: Gud, jag är inte van att jobba så här länge... vad är klockan?

Kollega 2: Snart två...

Reflektion
Nu börjar det utkristalliseras varför kvinnor fortfarande inte är jämlikt representerade på höga maktpositioner.

GAIS - När den beräknande ondskan kom till fotbollen

Skakande artikel från dagens Aftonbladet:



Här kan vi snabbt konstatera att det bredvid tröjan med texten "Born looser" figurerar en tröja tillhörande fotbollslaget GAIS. Vän av konspiration kan nu börja spekulera i hur detta påverkat den långsiktiga konkurrenssituationen i Allsvenskan.

GAIS är ett lag som tillhör mittenriket i Allsvenskan utan egenliga reella ambitioner att bli ett topplag. Vad man däremot gör är att utveckla och sälja vidare spelare till topplagen.

Här har vi alltså ondska i kubik. Dels så spelar man 30 matcher per år där man sprider gifter till motståndarlagen i närkamper och tröjbyten. Som om inte det vore nog så låter man de egna spelarna bära dessa gifttröjor för att, så att säga, "marinera" dem med gift. Spelare som man sedan säljer vidare till andra lag.

Slutsatsen är då alltså att GAIS dels bryter ner motståndarlagens spelare gradvis via matchspel för att sedan sätta spiken i kistan genom att sälja giftutsatta spelare till andra lag och på så vis profitera på sjukdom och förfall.

Istället för att sitta med långa kontrakt där man tvingas betala skyhöga löner till giftskadade spelare oförmögna att spela fotboll kan man luta sig tillbaka och se hur motståndarlagens spelare faller offer för detta dödsgift en efter en medan GAIS kassakista bara växer.

Nu är det förmodligen bara en tidsfråga innan Greenpeace kedjar fast sig vid Wanderson Do Carmo.

Agera SvFF!

Intressant artikel i Expressens modedel


(Klicka på bilden för verklig storlek)

Dagens outfit


17 september, 2008

Ingen Cola Zero direkt...


Folk kan tydligen inte få nog...


16 september, 2008

En modern Bondepraktika

Vatten till vin? Förlegat.

Kure Kure Martin ger er...

Onyttig läsk till nyttig läsk!


Fyll muggen med onyttig läsk


Montera på locket


Tryck ner pluppen med texten "Diet" (alt. Light)



Enjoy!

Nog skrattade vi allt...



...tyvärr inte med dig, och tyvärr inte så kontrollerat att det inte märktes i biosalongen...

Appropå ingenting kommer här några synonymer till trovärdig:
trovärd, tillförlitlig, pålitlig, övertygande, vederhäftig, sann, ärlig

Joakim Hillson var 8 år före sin tid



Prisa gudarna, en vettig artikel i Veckorevyn!

Upplagt för fest



Som alla vet går tiden fort när man har roligt. Vi har alla haft så roligt tillsammans att vi knappt märkt att tiden gått alls. Dock har tiden gått såpass att besökarantalet närmat sig en respektabel nivå. För att fira detta kommer jag bjuda på en blogshow utan like i mannaminne.

Vi talar om presenter, vinster, kärlek och allmän dekadens. Helt enkelt guldkant och livskvalitet.

Vi är dock inte riktigt där ännu. Och det är ni, kära läsare, som bestämmer när vi skall komma dit. Målet är 20 000 unika besökare totalt (alltså lika många som Blondinbella når på en dag). Vi känner lukten, men är ännu inte så nära att vi kan ta en smakbit. Ju snabbare ni springer, desto snabbare får ni mjölet mala. Ju fler som hjälper till desto effektivare blir arbetet. Om ni sprider budskapet så sprids glädjen. Den som lägger ner energi kommer att få energi.

Lunch på det?

Dagens outfit



Frågor på det?

Lördagsgodis för ögonen

Lite Malmö. Lite färg. Lite tecknat. Lite kollektivtrafik. Mycket glädje.



För optimal upplevelse rekommenderas hög kvalitet.

15 september, 2008

Sjunkande huspriser är en myt

Artikel från dagens SN:



...och där steg taxeringsvärdet på byns stugor med 500%.

13 september, 2008

Den smutsiga reklambranschen förnekar sig icke



I torsdags hade reklambranschens egna nyhetsblad Resumé bjudning här i Malmö för att samla stadens branschkollegor. Gästlista, drinkbiljetter och civiliserade människor med rent mjöl i påsen. Inte riktigt.

Den trivsamma kvällen kom nämligen att få en besk eftersmak för två av gästerna, varav en var undertecknad. Låt mig ta er med på en resa i de giriga och ohederligas tecken.

Historien
När man gick in och blev avprickad på gästlistan, välkomnad och försedd med drinkbiljetter blev man även erbjuden en lott. Då man inte gärna nekar chansen till en exklusivare livsstil och plötslig lycka tog även jag en lott.

Klockan gick och lokalerna fylldes på mer och mer. När sorlet lagt sig på en respektabel nivå var det dags för Resumés chefredaktör Viggo Cavling att ta till orda för att intervjua Sydsvenskans nye chefredaktör Daniel Sandström. Som avslutning av intervjun drogs vinsterna i lotteriet. De två vinnarna blev nummer 83 och nummer 87.

Jag letade i fickan och fann min lott. När jag gnuggat mina ögon och dubbelkollat både en och två gånger noterade jag att min lott var en av de utvalda. Den såg ut ungefär såhär:



Berusad av lycka tog jag mina ärenden till prisutdelningsplatsen för att mötas av... ett uppsprättat och tomt kuvert!

Efter att ha hämtat mig från denna chockartade förnedring kunde jag konstatera att även den andra vinnaren blivit utan pris. Ett pris som för övrigt var ett presentkort på en massage.

Reflektion
Vi kan konstatera att på en bjudning med gästlista för Malmös reklamelit blir båda priserna i ett lotteri stulna. Nu kan man fundera på hur detta kan komma sig. Är reklamare så underbetalda att de måste stjäla presentkort på massage inför ögonen på sina branschkollegor? Är reklamare lömska och ohederliga? Är samhället så illa däran? Varför just jag?

När jag sedan påpekade detta för de som arrangerade spektaklet möttes jag av axelryckningar och flackande blickar. Ett tips till nästa gång kan vara att låta vinnarna få visa upp vinstlotten innan presentkorten delas ut.

Det positiva från kvällen får annars vara att Sydsvenskans nye chefredaktör Daniel Sandström framstår som en synnerligen sympatisk herre. Till skillnad från mina branschlikar i övrigt.

Klockan 1 i 10

Klocklådan på sängbordet är nu fyllt sånär som på en vakant plats. Igår fick jag nämligen ett litet paket på posten innehållandes denna:



Vi talar om en regelrätt "pjäs" med diameter på 49mm och en tjocklek på generösa 13mm. Brutal, men ändå stilren och tidlös.

Jag är nöjd.

134 km/h på 90-väg rattfull



...eftersom människan och ansvaret som förebild för barn och ungdomar är viktigare än resultat.

"– Vi har under veckan varit väldigt vaksamma på om Dusan påverkats som målvakt av det inträffade."
/Roland Nilsson, tränare i MFF


Jag själv har varit väldigt vaksam på om inte MFF, samhället eller allmänheten skulle försöka påpeka att det han gjort är vansinnigt oansvarigt, förkastligt och kräver åtgärder. Alltså att inte att låtsas som inget har hänt för att vinna en match.

God morgon MFF.



Appropå ingenting noterade jag dagens löpsedel:



Fantastiskt med 31 sidor tips om hur du inreder din friggebod. Klart läsvärt, man kanske kan lära sig något.

12 september, 2008

Kasta sten i glashus?

Trogna läsare känner till att jag inte låtit mig övertygas av köpcentret Mobilias nya annonsmanér. Vissa röster kanske till och med skulle påstå att jag rasat.

För att strö salt i såren hade en kollega idag sparat sitt exemplar av tidningen City för att visa mig en helsidesannons signerad just Mobilia. Det var med ett lömskt leende kollegan överlämnade tidningen för att sedan invänta min reaktion. Jag lyckades tygla mig för stunden men nu kommer slutligen, den kanske förväntade, raktionen.

Detta är helsidesannonsen:



Uppmärksamma läsare noterar att jag market 2 områden, vilka jag valt att kalla "nyckelområden för kommentar".

Vi kan börja med att notera att man använder sig av ett klassiskt fotoalbum-upplägg, beprövat och folkligt. Det finns dock 2 olika tillvägagångssätt när man skapar en annons som denna. Antingen gör man ett fysiskt fotoalbum och fotograferar detta eller så gör man ett bildmontage i datorn. Det förra är det kvalitativt och trovärdighetsmässigt bästa. Det senare gjorde Mobilia.

Låt oss för en stund glömma bort den aningen bakdaterade helheten och fokusera på våra två nyckelområden.

Nyckelområde 1


Detta var det som fångade mitt ögat först i denna annons. Här har man låtit överdosera lagerstilarna i Photoshop. Man kan vidare notera att det undre fotografiet har en ytterskugga med ett relativt långt avstånd medan bilden som ligger OVANPÅ har en skugga som är så gott som försumbar. Jag vill inte vara för definitiv i min undran, men borde inte kortet som ligger överst ha en skugga som minst motsvarar det undre kortet?

Nåväl, låt oss gå vidare till...

Nyckelområde 2

Detta område bjuder oss på ett smörgåsbord av tankar. Till att börja med kan vi konstatera att det är ett djärvt drag att unna sig "guldkänsla" i 40ÅR-texten. Att sedan komplettera med ett par metallicserpentiner får nästan ses som en provokation mot klassisk god smak. Om vi sedan tittar på våra kära skuggor kan vi snabbt konstatera att de faller aningen godtyckligt. Textarket har valt en kraftig skugga åt vänster medan serpentinerna väljer en aningen mjukare skugga, fast ner åt höger. Här kan det givetvis vara så att man valt en avancerad belysningsanordning med fler ljuskällor. I fantasin då, eftersom det är ett montage.

Övriga tankar
Logotypen har vi redan avhandlat HÄR. Jag må ha haft fel förut och min smak kan ifrågasättas på regelbunden basis, men faktum är att ett flertal oberoende personer kommenterat den nya loggan som just "mediegymnasium i början av 2000".

Som bonus kan jag tipsa er läsare att även läsa texten i denna helsidesannons då den bjuder på både ett och annat snett leende. Denna gång ler vi tyvärr inte med dem.

Förutom själva textinnehållet kan man notera att personen vars fotoalbum vi tittar in i vid 40 års ålder låter en neutral person skriva texter till bilderna i sitt fotoalbum. Det finns dock en möjlighet att det är mamma och pappa som skriver och benämner sig själva i tredje person. Detta känns dock lite konstigt, varför skulle de skriva i hennes fotoalbum? Fotoalbumet kan givetvis vara deras eget. Detta blir dock än mer obehagligt i och med att fotografierna är tagna lite på avstånd i synnerligen privata situationer. Kanske kan det dock vara så att personen i historien gett föräldrarna fri tillgång till sina privata bilder, som fortfarande är tagna aningen på avstånd i diverse situationer vilket fortfarande framkallar ett visst obehag.

En spontan tanke är dock att det kan handla om en värdig motståndare till Malin Wollin, någon som lever för sitt köpcenter så till den milda grad att hon ägnar helsidor i sitt fotoalbum och en genomgång av sitt liv till Mobilia. Kanske är köpcentret Mobilia ramberättelsen i hennes 40-åriga liv. Ett liv, en historia, ett köpcenter. Det är livskvalitet, mina vänner, det är guldkant!


Tillägg
Då jag fått reaktioner på min hårda kritik vill jag tydliggöra att det finns andra företag som vida överträffar Mobilia i undermålig reklam och grafisk profil. Jag vill inte hänga ut någon och inte heller på något sätt påstå att jag skulle gjort det bättre själv. Mobilias marknadsföring är säkert mycket effektiv och uppfyller målen med råge, den är bara inte riktad mot mig. För att verkligen visa att jag är djupt ångerfull över min hårda kritik publicerar jag här en vepa som jag tycker var ganska rolig. Enkel och tydlig:



11 september, 2008

Verkar lovande...



Kristina Axén-Olins checklista för comeback:
1 - Hålla den hemlig.
2 - Inte gå ut i media och diskutera den, eftersom den är hemlig.
3 - Köpa mjölk.


Är ni på låtsas eller är ni på riktigt?

Ok, visst kan jag ofta bli upprörd och reagera på saker. Jag kan hatblogga med inlevelse och intensitet tills tangentbordet blöder. Det är dock inte ofta min morgon blir förstörd av ett köpcentrum. Låt mig berätta...

Här i Malmö har vi ett centralt köpcenter som heter Mobilia. Vad som kännetecknat detta köpcenter är den fruktansvärda marknadsföring de haft. Lite som att de haft Viking-Line-på-80-talet-komplex. För er som inte riktigt är bevandrade i färg och form så kan jag meddela att det inte är en positiv beskrivning.

Ett annonsblad har kunnat se ut ungefär såhär:



Just detta annonsblad är inte totalt förkastligt, men ger en fingervisning om ungefär hur spännande den grafiska profilen var.

Till misären
Vad som tog ner min glädje på jorden och lät morgonstunden landa var när jag på en lokalbuss noterade reklam för just detta köpcenter, Mobilia i Malmö. De hade skaffat sig en ny logotype och en ny grafisk profil. Reklamen såg ut ungefär som nya loggan, fast ändå mer orange. Nya loggan ser ut såhär:



Det var första gången jag såg eländet och jag satte morgonluften i halsen.

Sakliga kommentarer om Mobilias nya logotype
"Hej vi är ett mediegymnasium i Sölvesborg och vi har låtit en kille på skolan göra en logga till oss. Vi tycker alla i lärarrådet att loggan är fräck och ungdomlig med tuffa färger. Killen som gjort loggan är en bra grabb som annars sysslar med webb"

En sak får man ändå ge dem, det krävs lite arbete för att datera en logotype 10 år bakåt i tiden innan den ens presenterats.

10 september, 2008

Favorit i repris

Med nya grafer...









song chart memes


song chart memes


song chart memes


funny graphs


song chart memes


funny graphs


funny graphs

Angående Pirate Bay och Arbogamorden

Nu har jag ledsnat på eländet.

Det är ett offentligt dokument. ALLA kan beställa det och titta på bilderna hela dagarna om de vill. Vad är skillnaden mellan att beställa rapporten från storebror eller ladda ner den på Pirate Bay? Det är som att det är förkastligt att ladda ner Metro som PDF från deras hemsida medan papperstidningen är en demokratisk rättighet. Välkommen till den digitala tidsåldern.

Bara för att något inte gjorts besvärligt och omständigt av byråkrati betyder det inte att det är farligt för mänskligheten. Borde vi inte se det som ett framsteg för demokratin att offentliga dokument görs lättillgängliga?

Innan kvällstidningarna började uppmärksamma detta för allmänheten var nedladdningarna av dokumentet relativt begränsade. Sedan våra kära kvällstidningar ältat saken med djupsvarta rubriker en vecka har nedladdningarna ökat lavinartat. Jag hade t.ex. inte själv hört talas om detta innan jag läste det på Aftonbladet.

Är detta kvällstidningarnas sätt att säga ifrån och fördöma Pirate Bay? Att upplysa allmänheten om vart man kan ladda ner dokumenten. Då kan man väl lika bra bifoga rapporten med tidningen så att man verkligen garanterar att alla får läsa den. Lite som att stänga in en diabetiker i en godisaffär och säga "Detta får du inte äta!".

Att fördöma Pirate Bay genom att agera daglig reklampelare förtäckt i fördömande för att sälja lösnummer kan jag tycka är hyckleri på hög nivå. Vem profiterar på detta? Inte är det Pirate Bay i alla fall. Kvällstidningarna har dock sålt några extra lösnummer...

Varför ingen häxjakt på Posten? De skickar ju till och med ut en tryckt version!

Alibitext
Allt som har hänt är givetvis förkastligt, tråkigt och tragiskt. Jag sympatiserar med familj och nära vänner. Det handlar om principen, inte det specifika fallet.

Produktplacering i bloggen

Trogna bloggläsare vet att man som "känd bloggare" ofta får diverse produkter hemskickade där företagen hoppas att man skall blogga om dem och göra gratisreklam mot att man får behålla prylen. Detta hände mig idag när jag fick denna:



Den heter Pacemaker och är någon sorts form av MP3-spelare. Den var dock jättesvår att hantera och trist svart. Jag fattade inte riktigt hur den fungerade och känner att min befintliga MP3-spelare (en iPod shuffle) är lättare att sköta så jag gav den här nya till en arbetskamrat vars 10-åriga dotter snart har namnsdag, och hon hade önskat sig en MP3-splare.

I och med att det faktiskt var ett stort paket och den var fint inslagen tänkte jag ändå nämna den i bloggen.

Här är i alla fall en liten bild när jag testar den, och som ni kan se är den lite för stor för att ha i fickan:


Klartext – Blogginlägg förklarade på ett enkelt sätt

Utdrag ur E-Type vs MAX-härvan:



Ovan ser vi sista meningarna i upplösningsartikeln där E-Type förklarar exakt hur glad och lättad han är. Gott så? Njae, låt oss titta på vad han egentligen säger:

"– Jag var upprörd, men det var inte mitt vanliga språkbruk. Nu skall jag låta döda ett oskyldigt djur som hållits fången hela sitt liv enkom för att jag kallblodigt skall kunna frossa bestialiskt på ett sådant sjukt sätt att jag inte kan prata på grund av den ofantliga mängd oskyldigt dödat djur jag har i munnen. Jag skall alltså låta frosseriet och min totala avsaknad av empati och samvete hindra mig från att bruka grovt språk ty om jag fick chansen att tala hade jag inte kunnat vårda det, säger han"

This is the way we are going to live

Ur dagens nätupplaga av Aftonbladet:



Mr E-Type vann och har således räddat sin heder. Slut på förlöjligandet. Slut på paralyseringen. Slut på att bli fysiskt utnyttjad av en svensk snabbmatskedja. Slut på förnedringen. Slut på andnöden. Slut på orättvisorna i världen.

Trolig kommentar från MAX
Tack E-Type för gratisreklamen. Puss!

E-Type vs MAX – Is this the way we wanna live?

Ur dagens nätupplaga av Aftonbladet:



Det är givetvis rent förkastligt att hamburgerkedjan MAX använt sig av en låt som för tankarna till vilken som helst av E-Types nyansrika alster i sin reklamfilm. Då det förekommer civiliserad kvinna med normala midjemått och täckande klädsel i reklamen kan jag förstå att E-Type känner sig förlöjligad och kämpar för sin sak.

Det är i sådana här sammanhang det är bra att det finns seriösa nyhetsmedier där den lilla människan får komma till tals. Utan Aftonbladet hade E-Type aldrig kunnat rentvå sig från denna förnedring med de kloka orden:

"– Det är inte jag som rappar på den där jävla låten. Dom har knullat mig."

Jag tror vi alla nu kan konstatera att Max är jättedumma och E-Type är en mogen och civiliserad man med takt och tanke bakom orden som inte låter sig förlöjligas av någon.

Man förstår verkligen hur illa detta nackskott från Max sida tagit då man läser rader som:

"– Det är så fräckt. Jag har varit alldeles paralyserad två, tre veckor. Varenda gång reklamen dyker upp i tv sitter jag och tittar på den utan att andas."

Sammanfattning
43-åriga Martin "E-Type" Eriksson är en man av sin ålder som kan föra sig i samhället på ett respektfullt och moget vis och skall inte behöva utstå den sjukt vansinniga förnedring som reklamfilmen innebär.

MAX är ett genomont företag som sysslar med att idka könsligt umgänge med svenska Absolute Dance-artister mot deras vilja, i smyg. Ett företag som medvetet paralyserar 43 åriga män och orsakar andningsnöd.

08 september, 2008

You´ve been enlightened! (igen)

Trogna läsare minns att jag flaggade för frågestund här på bloggen där jag lovade ge svar på alla era frågor. Ni andra kan uppdatera er HÄR.

Nu har jag samlat ihop ett knappt dussin frågor som skickats in av vetgiriga själar i jakt på kunskap. Om du känner att det efter detta inlägg fortfarande finns frågor som är fortsatt obesvarade är du välkommen med dem så uppdaterar jag denna fråga/svar-bloggning fortlöpande.


Nog med tomma ord, här är din nyckel till allt


1 - Varför är Kure Kure blogg i RGB när innehållet är S/V
Detta får betraktas som en typisk tankebana hos bloggens läsare, flerdimensionell, kultiverad och tekniskt kompetent. Svaret på frågan är dock inte så enkelt men jag skall försöka ge ett klart svar.

Även om Kure Kure Blogg är en kritisk och granskande röst i det världsomspännande medieflödet utan vare sig värderingar eller faktafel så är den begränsad till det utrymme som internet erbjuder. Detta gör att bloggen tyvärr inte kan unna sig det spektra av nyanser som jag gärna hade önskat utan tvingas komprimera rapporteringen till brutal saklighet ackompanjerad av den webbegränsade färgpalett som finns att tillgå.

Kort sagt blir det svartvit faktarapportering i färgglad kostym.


2 - Var får Jenny allt ifrån?
Den som det visste. Jag kan endast ge mig på en lekmans gissning, vilket jag givetvis också gör. Min övertygelse är att det handlar om en kombination av vansinne, förvrängd världsbild och impulsivt barnasinne. Hur som helst så fungerar det uppenbarligen.


3 - När får man ha gråmelrade träningsoverallsbyxor?
Bra fråga. Tyvärr har väldigt få medmänniskor svaret. I motsats till vad Malmös tonåriga kvinnor tror är det inte okej att ha gråmelerade träningsoverallsbyxor, även kallat "mjukisbyxor", på allmän plats i annat syfte än att transportera sig mellan just träning och hem eller vid sjukdom för att köpa nödvändiga basvaror i den butik som ligger absolut närmast hemmet. Vid tvättning i fastigheten kan det i vissa fall vara ok med detta plagg, förutsatt att det bärs med urskiljning och omdöme.

Förklaringen är egentligen ganska enkel. Det är ett vansinnigt fult plagg som kommit att definiera den allt mer påträngande dåliga smak som sprider sig bland svensk medelklass. Den inte helt ovanliga kombinationen med skolboksexempel av översminkning grundmurar även det graden av "white trash" som plagget, likt en biljettkontrollant i tunnelbanan, stämplar i pannan på personen ifråga.


4 - När får man plocka fram julpyntet?
Egentligen aldrig. Dock har vissa nationella traditioner underlättat användandet av julpynt, och näst intill legitimerat det. Här finns det dock fallgropar. Många tycks tro att det råder total frihet i julpyntandet vilket i vissa olyckliga fall kan resultera i s.k. "överpyntning". Detta fenomen kan oftast beskådas i höghusområden och bland barnfamiljer. Det bör dock påpekas att barnfamiljer i vissa fall kan ursäktas av hänsyn till barn och dylikt. Jag vill dock mana till återhållsamhet då barnen i annat fall kan växa upp med skeva värderingar i julpyntsfråga. Nyckelmeningen är, som i så många andra fall, "Less is more".


5 - Får man byta om i tvättstugan?
Både ja och nej. Om det finns en risk att bli upptäckt: ja. Om det är på grund av att alla kläder är slut och man måste kasta i sina sista småbyxor i tvätten: nej. I det första fallet är det ett solklart ja i och med att det handlar om en s.k. "spänning-i-vardagen-situation" som kan resultera i misär, men också i ny outfit. I det senare fallet blir det ett solklart nej då det är ett resultat av dels dålig planering och dels allmän dekadens.


6 - Är tycke och smak gällande ett fotbollslags färger anledning nog att heja på dem trots ointresse för sporten som sådan?
Om man är totalt obildad på området kan detta vara en acceptabel ingång till sportens värld. Dock måste man verkligen brinna för färgerna på ett sådant sätt att man står upp för dem i vått och torrt. Man bör även gå in i det hela med vetskapen att garderoben riskerar begränsas i och med eventuella kommande förakt för diverse färgkombinationer. Är detta förutsättningar man kan leva med kan jag inte se något hinder mot färger som en anledning till supporterskap.

Förutsatt att färgerna är svart och gult.


7 - Var det bättre förr?
Detta är en klassisk missuppfattning. Det var INTE bättre förr.

Förr i tiden var det kallare, fattigare, hårdare livsklimat, sämre mat, sämre musik, sämre tandvård, allt var svartvitt och folk pratade lite för snabbt. Idag lever vi ett behagligt liv med en viss grad av guldkant i vardagen. Allt är lättare och folk behöver inte offra sitt liv för byn.

Detta var det generella planet, nu till det personliga.

När det gäller DITT liv så är även det bättre nu. Gymnasietiden var inte "den bästa tiden i livet", vilket alla äldre syskon försökte intala en. Anledningen till att de sa så var för att de själva levde i den fasen av livet och inte hunnit smaka på ålderns sötma. Sanningen är den att livet bara blir bättre och bättre.

Kort sagt kan man säga att det var bättre sen.


8 - Fem i topp på frågor som inte passar sig att ta upp vid middagen:
1. Någon här som har en stark personlig uppfattning om religion, politik eller pengar?
2. Kommer du ihåg den där gången då bara du och jag, och ingen annan av middagsgästerna, var med om den där roliga incidenten?
3. Kan vi inte diskutera skadedjur?
4. Är det ok om jag berättar hur bra jag är?
5. Är det inte förkastligt med folk som äter kött?


9 - Vad är Kure Kures bästa flirttips?
Grundregeln är: det finns inga regler. Folk som anser att t.ex. en tjej inte skall ta första steget eller att man måste vänta tre dagar innan man ringer är förkastliga. Mitt tips är att ta initiativet och vara öppen. Det finns inget som heter "för framfusig". Rak och tydlig kommunikation. Det utdragna spelet mellan mannen och kvinnan, kvinnan och kvinnan eller mannen och mannen är utdött i den här branschen.

Sammanfattningsvis skall du vara rak och tydlig i din kommunikation. Var öppen med dina avsikter och ha en lättsam approach.

Som flirtdryck rekommenteras Strawberry daiquiri.


10 - När kramar man respektive handskakar med folk?
Man skakar hand när man träffas ofta eller ytligt. Man kramas när man är på bjudning, är kär, vill känna efter om den andra bär vapen eller träffas sällan. Handskak kan ersättas av ett avslappnat "Hej" med nickning.


11 - Hur vet man när sommaren är slut?
Det vet man aldrig. Några tecken som dock tyder på sommarens uttåg är att vinden snarare är vass än mjuk, man inte kan ha fönstret öppet på minsta lilla glänt på natten utan att känna det, man använder vinterjackan oftare än sommarjackan.

07 september, 2008

Kiviks Musteri Uncut

























Frågor på det?

Kiviks Musteri - avslappnat

Idag väcktes jag av Jennys spontana undran om det inte vore trevligt att hitta på något en lördag som denna. Givetvis föll tanken i god jord varpå vi började bolla idéer om aktivitet. Det tog inte lång tid innan Jenny lade fram den geniala idén att åka på en dagsutflykt till Kiviks Musteri.

För att göra en lång historia kort såg vår resa ut på följande vis:

Väl i Kivik upptäckte vi att de håller sig à jour med den senaste tekniken:


Väl inne i produktionen kändes det förtroendeingivande att de duschade sina små äpplen:


Vid det här laget var vi så uppspelta att vi var tvungna att föreviga oss själva:


Väl ute i trädgården kunde Jenny inte annat göra än att smaka på den förbjudna frukten:


Vid det här laget var hon så syndig att hon lika gärna kunde löpa linan ut och palla lite äpplen:


Livet i synd är dock uttröttande varför vi fick ta 5 i lusthuset och svalka oss med lite äppelmust. Som balsam för strupen.


Inga som helst konstigheter.

06 september, 2008

Ett hån mot fansen



Ishockeylaget i mitt hjärta, Nyköpings Hockey meddelar idag att de, på grund av ny sponsor, säljer sin själ och byter namn till Nyköping Sunlight. Läs om eländet HÄR.

För att ytterligare markera hånet mot mänskligheten i allmänhet och fansen i synnerhet väljer man en logotype som snarare för tankarna till kaviar eller möjligen sällskapsresan. Det är väl ingen vild gissning att hjärnan bakom logotypen normalt arbetar med webb eller möjligen har en total avsaknad av skolning i form och design. Det luktar standardlogotype från bildbank.

Gör om, gör rätt!

02 september, 2008

Meningen med livet



Jag får ofta höra saker som "Du har verkligen svar på alla frågor", "Du är som en kunskapens brunn, fast människa" eller "Gud vad du har förändrats".

Dessa faktorer i kombination med det faktum att DETTA inlägg är ett av de mest uppskattade någonsin gör att jag nu öppnar min famn och bjuder in er läsare till Kure Kure Frågelåda!

Hur går det då till?
Alla är välkomna att skicka in precis vilken fråga som helst, liten som stor. Jag kommer efter en tid samla ihop era frågor, sätta mig på ett bibliotek och med hjälp av livserfarenhet, tryckt media och ett stort hjärta ge er svaren ni så länge sökt.

Givetvis eskalerar det hela i en bloggning i upplysningens tecken där inte bara du, utan även dina medmänniskor bildas.

En helt vanlig konversation på jobbet

Person A - Kolla in den här

(Person A håller upp en ny iPod med kärleksfull inskription på baksidan, ämnad för sin livskamrat)

Person B - Den store romantikern...

Person A - Men, som sagt, man får ju ligga en hel del också...

Dagens serietidning


In your face, vanity!

Trogna läsare minns DETTA.

I vanlig ordning har Kure Kure Blogg vänt opinionen och styrt skutan åt rätt håll. Resultatet av bloggens enorma arbete stavas:



Nyfikna läsare fördjupar sig än mer i ämnet HÄR.

Case closed!

01 september, 2008

Valet är ditt

Vän av nutidsorientering kan inte missat detta:



...ni andra kan uppdatera er HÄR. Kontentan av det hela är att folk inte kan skilja på lömsk dödssvamp och snäll godsvamp.

Om pöbeln inte kan skilja på två svampar som inte på något sätt liknar varandra så känner jag en viss oro för rikets säkerhet. Därför har jag startat en samhällsinsats där jag bildar fotfolket i vad som går an och vad som är förkastligt, något som jag kallar:

Kure Kure Kunskap











Detta får ses som en mjukstart. Ni får säga till om ni inte hänger med och tycker att jag går lite för fort fram. Jag välkomnar även vidare förslag på material till dödligt/ofarligt.

Drick dig snäll



Trogna läsare vet att Kure Kure Martin har ett hjärta av guld och även ett gott öga till det svarta guldet. Vad är då inte bättre än att göra två flugor på smällen och kombinera dessa två egenskaper?

Detta är vad ett synnerligen sympatiskt kaffeföretag från södra Sverige gjort då de utlyst en storartad tävling där du skall ta en bild på din kopp med Rättvisemärkt kaffe och MMS:a in eller ladda upp via datorn för att vara med och tävla om en sjuk mängd Rättvisemärkt kaffe eller ännu bättre, en vansinnig volontärresa vart som helst!

Sluta läsa meningslösa bloggar och surfa istället in HÄR för att vara med och tävla. (Tips: ladda upp bilden via datorn så är det helt gratis...)


Om du är snäll och har samvete:
Do it!

Om du inte är snäll och saknar samvete:
Bli snäll och Do it!