Med risk för att vara politiskt inkorrekt så ämnar jag här och nu fördöma fenomenet
Runda upp.
Där står man i kön till klädbutiken som envisas med att ha med de allra lägsta sortens c-kändisar i sina in i märgen störande annonser/reklamfilmer och kommer fram för att betala. Efter att ha dragit sitt kort som betalning för det överprissatta plagg man till slut lyckats finna i sortimentet, som för övrigt är uppseendeväckande begränsat, så får man frågan:
"Vill du runda upp?" Om man svarar något annat än
"Ja" framstår man som ett sniket, egocentrerat och känslolöst svin som inte unnar de svältande barnen den där kronan. Bara för att man väljer andra alternativ när det gäller välgörenhet.
Här kan man kanske tycka att man nog kan bjuda på ett par kronor när man handlar kläder. Jag håller inte riktigt med.
När jag handlar i en butik vill jag varken framstå som snål framför de andra kunderna eller få dåligt samvete för att jag behåller mina kronor. Borde inte butiken själva runda upp? Istället för att jaga sina kunder med samvetskortet kanske de skulle kunna bjuda på samma kronor i det tysta för att dels skona sina kunder från en känsla av olust när de betalar och dels sluta rida på kundernas generositet för att få goodwill. En goodwill som i mitt sinne är ren badwill.
Butikerna vill alltså få en godhetsstämpel i och med denna kampanj, men samtidigt är det kunderna som skall stå för insatsen. Jag har, som framkommit, väldigt svårt när stora företag spelar på ens samvete för egen ekonomisk vinning.
Kom nu inte och säg att butikerna gör det för den goda saken. I så fall hade vi kunder varken behövt runda upp eller få dåligt samvete.