Jag har min bil försäkrad hos Länsförsäkringar (än så länge).
Jag vill göra rätt för mig och betala rätt summa vid rätt tid varför jag använder mig av autogiro.
För er som inte känner till autogiro så är det i stort sett den enda möjligheten att betala räkningar utan att behöva betala en avgift för att få betala.
Trodde jag.
När jag idag fick hem mitt försäkringsbrev med autogiroutbetalningarna specificerade kunde jag även läsa detta:
"I beloppet ingår tillägg för månadsbetalning med 3 %"Jag får alltså betala extra för att datorn automatiskt skall dra pengar en gång i månaden istället för en gång per halvår.
Vad är det jag betalar för?
När jag valde att undersöka saken på Länsförsäkringars hemsida kunde jag endast finna denna information:
Inga konstigheter. Eller?
SammanfattningGirigheten har nu nått det lilla trevliga försäkringsbolaget med den folkliga framtoningen.
Att betala för att få betala har vi ju tvingat vänja oss vid med alla fakturaavgifter, kortavgifter, administrationsavgifter osv. Kulturen att betala för att få betala verkar vara accepterad och norm i dagens samhälle.
Autogiro har varit alla kunders andningshål då företagen slipper administrera och skicka ut ett A4, vilket givetvis är fasansfullt kostsamt för företagen.
Att vi nu tvingas betala för att betala med autogiro kan jag inte anse vara något annat än sinnessjukt. Vilka kostnader innebär autogiro för företagen? Bör inte företagens kostnader täckas av själva försäkringskostnaden? Borde inte en gratistjänst vara gratis?
Jag rasar!UppföljningJag ringer upp kundservice för att få svar. Småprat och vanliga öppningsrepliker följs av:
Martin: Autogiro är väl ett kostnadsfritt betalningsalternativ?
Kundservice: Ja
Martin: Ändå har jag fått ett tillägg på 3 % för betalning med autogiro.
Kundservice: Ja
Martin: Jag tycker att det känns lite konstigt att jag måste betala för en kostnadsfri tjänst, vad är det jag betalar för?
Kundservice: Så är det. Vi har avtal med autogiroleverantören och den kostnaden kommer du inte ifrån. Du kan välja att betala allt med en gång istället för månadsvis så slipper du kostnaden.
Martin: Då tycker jag att ni skall ta bort informationen på hemsidan där det står att det är en kostnadsfri tjänst
Kundservice: Vår jurister har tittat på det där och det är inget jag kan åtgärda.
Martin: Det är sådana här små löjliga detaljer som får folk att byta försäkringsbolag
Kundservice: Jaha, hej då.Ridå!